Algemene verkoopsvoorwaarden

Versie: 1.02
Laatst aangepast op: 26/11/2024

Inleiding

1. Partijen

De naamloze vennootschap “IMPERMO-STULTJENS”, met maatschappelijke zetel te Tiensesteenweg 127, 3800 Sint-Truiden, RPR Antwerpen, afdeling Hasselt en ondernemingsnummer BE0408.286.856, Tel: +32 (0)11 68 10 26, E-mail: klantendienst@impermo.be, Website: https://www.impermo.be haar verbonden ondernemingen, Vestigingen en agenten, hierna “IMPERMO”, “Wij” of “ons” en u als consument of onderneming, met wie wij een overeenkomst tot verkoop en/of levering van onze Goederen afsluiten, hierna “Klant” of “u”.

2. Definities

  • Overeenkomst: elke overeenkomst tussen IMPERMO en de Klant met betrekking tot de verkoop van onze Goederen. Deze Overeenkomst wordt steeds beheerst door onze Algemene Voorwaarden en onze Bijzondere Voorwaarden.
  • Algemene Voorwaarden: de algemene voorwaarden en modaliteiten omschreven in deze “Algemene Voorwaarden IMPERMO”.
  • Bijzondere Voorwaarden: de bijzondere voorwaarden die wij met u overeenkomen in onze andere contractdocumenten (offerte, bestelbon, orderbevestiging en/of factuur) met hun eventuele bijlagen, op de Website of in de Applicaties.
  • Vestiging: elke locatie (al dan niet met showroom en/of afhaalpunt) handelend onder de merknaam IMPERMO, waarvan u de adres- en contactgegevens kan raadplegen via https://www.impermo.be/nl/toonzalen.
  • Goederen: alle goederen die u bij ons aankoopt, met inbegrip van toebehoren en (bevestigings-)materialen, alsook met inbegrip van elke aanvullende prestatie die we verrichten in uitvoering van de Overeenkomst, maar die geen verkoop van Goederen uitmaakt (administratie, promotie, facturatie,…).
  • Fabrikant: elke onderneming of persoon die onze Goederen ontwikkelt, aanbiedt of produceert, al dan niet in onze opdracht.
  • Aan/Verkoop: elke aan/verkoop van onze Goederen.
  • Website: de website https://www.impermo.be, inclusief de bijhorende webshop, en elk alternatief domein hiervoor uitgebaat door IMPERMO.
  • Applicaties: de online applicaties en software toepassingen die we gebruiken en/of vrijblijvend aanbieden.
  • MyIMPERMO.be: de online klantzone waar u middels uw persoonlijke login onder meer volgende acties kan uitvoeren: bestellingen plaatsen, offertes bevestigen, bestellingen opvolgen, leveradressen wijzigen, online betalen, facturen opvragen, retourdocument aanvragen.
  • Klant-Onderneming: de Klant die Goederen aankoopt voor doeleinden die hoofdzakelijk binnen zijn/haar handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
  • Klant-Consument: de Klant die Goederen aankoopt voor doeleinden die hoofdzakelijk buiten zijn/haar handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.

3. Toepassingsgebied

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elke Overeenkomst die u met ons afsluit met betrekking tot de Aankoop van Goederen. Uw eigen algemene voorwaarden zijn niet van toepassing op deze Overeenkomst, tenzij wij voorafgaand, uitdrukkelijk en schriftelijk anders zouden overeenkomen, in welke geval deze Algemene Voorwaarden hun aanvullende werking behouden.

4. Kennisname & aanvaarding

  1. Om een Aankoop van onze Goederen te kunnen verrichten, dient U een online account aan te maken in onze MyImpermo.be klantenzone. Deze account wordt samen met U aangemaakt door een medewerker in één van onze Vestingen, of door Uzelf op een later tijdstip. In het kader van de registratie voor deze account zal U gevraagd worden om kennis te nemen van deze Algemene Voorwaarden en uw akkoord te bevestigen.

Aanbod & prijsweergaven

5. Aanbod

  1. Ons assortiment aan Goederen wordt steeds verkocht zonder plaatsing. Wij mogen dit assortiment naar wens aanpassen, uitbreiden of intrekken.
  2. Informatie en prijsaanduidingen op onze Website en in onze catalogi, folders en offertes, zijn steeds onder voorbehoud van aanpassing van eventuele reken -en drukfouten en kennelijke vergissingen.
  3. Er kunnen steeds variaties in tint, maat en structuur voorkomen tussen stalen en geleverde Goederen. Deze variaties zijn inherent aan de aard van de Goederen en hun productieproces, en gelden niet als een gebrek aan overeenstemming of een toerekenbare niet-nakoming.
  4. Elke weergave van ons aanbod, ongeacht de vorm ervan, is illustratief. Afbeeldingen, catalogi en materiaalmonsters kunnen verschillen van de werkelijkheid door bijvoorbeeld verschillen in scherminstellingen, druktechnieken en kunstlicht. Afbeeldingen kunnen ook elementen tonen die niet in de prijs van de uiteindelijke Aankoop zijn inbegrepen.
  5. Ons aanbod geldt zolang de voorraad strekt.

6. Prijsweergave en offertes

  1. Onze offertes zijn gebaseerd op de informatie die u ons verstrekt (vb. maten en hoeveelheden). Indien zou blijken dat deze informatie onjuist, onvolledig of niet-actueel is, dan mogen wij ons aanbod aanpassen of intrekken zonder verhaal, en dan zijn alle daaruit volgende prijsaanpassingen, extra kosten en/of schade voor uw rekening.
  2. Tenzij anders vermeld, verkopen we onze Goederen steeds per volle verpakking. U dient de netto te betegelen hoeveelheid in m2 te verhogen om tekorten door snijverlies en/of speciale legpatronen te voorkomen.
  3. Het aantal tegels geleverd per rekeneenheid (vierkante meter of strekkende meter), komt overeen met het aantal dat de Fabrikant, levert overeenkomstig de door hem gebruikte normen, en rekenen we als dusdanig aan.
  4. Eventuele promoties en bijhorende voorwaarden worden duidelijk vermeld bij het betrokken aanbod.
  5. Bij aanbiedingen van restpartijen (bv. “tweede keus loten”) geldt:
    • De Goederen worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden, inclusief eventuele zichtbare en onzichtbare gebreken of schade, die we naar best vermogen melden en/of documenteren. U erkent de staat van de Goederen geïnspecteerd te hebben en accepteert de aankoop.
    • Verkoop geschiedt op basis van beschikbaarheid (eerst=eerst en op=op);
    • Deze Goederen worden enkel gereserveerd en/of geleverd na volledige betaling van de koopsom;
    • Retourneren van deze goederen is niet mogelijk.

Bestelproces

7. Bestellingen & online aankopen

  1. We hebben ons aanbod voldoende omschreven zodat u de aard, eigenschappen en prijs correct kunt beoordelen. Bij twijfel dient u voor afronding van het bestelproces aanvullende informatie op te vragen via onze Klantendienst.
  2. U bent gebonden door een bestelling van Goederen. Bestellingen zijn pas bindend voor ons als wij ze schriftelijk bevestigen en na ontvangst van de afgesproken (voorschot)betaling. Bij online bestellingen ontvangt u eerst een bestelbevestiging op het scherm, gevolgd door een bevestigingsmail op het door u opgegeven e-mailadres.
  3. Wij behouden ons het recht voor om bestellingen naar eigen goeddunken te aanvaarden of te weigeren.

8. Eigendomsvoorbehoud

  1. Conform artikel 3:92 BW blijven wij eigenaar van geleverde Goederen totdat de koopsom is voldaan. Zolang de koopsom niet is betaald:
    • kunnen we geplande leveringen uitstellen en/of geleverde Goederen terughalen, zelf of via een transporteur;
    • mag u de betreffende Goederen niet verhandelen, overdragen of op welke manier dan ook wijzigen zonder onze toestemming;
    • blijven de Goederen bij u op uw risico. U bent verantwoordelijk voor de benodigde verzekeringen en/of beschermingsmaatregelen, en u vrijwaart ons voor eventuele schade aan of met betrekking tot de Goederen.
  2. Als u Goederen bij ons koopt voor een derde eindgebruiker of deze doorverkoopt, zijn wij enkel gehouden tot onze verplichtingen aan u. U draagt zelf de verantwoordelijkheden en verplichtingen jegens de eindgebruiker.

Herroepinsgrecht, overmacht & ontbinding

9. Herroepingsrecht

  1. Als Klant-Consument heeft u het recht om uw online bestelling binnen 14 kalenderdagen zonder opgave van reden te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de waarop u of een door u aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de Goederen fysiek in bezit krijgt.
  2. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van uw beslissing de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht. Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.
  3. Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij betalen u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de Goederen hebben teruggekregen, of u heeft aangetoond dat u de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
  4. U dient de Goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop u het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons terug te zenden of te overhandigen. U bent op tijd als u de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.. De directe kosten van het terugzenden van de Goederen komen voor uw rekening. Indien u gebruik zou maken van een vervoerder, worden deze kosten geraamd op het bedrag van de oorspronkelijke levering.
  5. U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de Goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en [de werking] van de goederen vast te stellen.
  6. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op:
    • Goederen die op uw verzoek zijn aangepast of gepersonaliseerd;
    • Goederen die na levering onherroepelijk vermengd zijn met andere Goederen;

10. Annulatie

  1. Indien u een bestelling van Goederen eenzijdig annuleert zonder geldig beroep op het herroepingsrecht in artikel 9, dan behouden wij ons het recht voor om een annulatiekost in rekening te brengen.
  2. Bij standaardproducten bedraagt deze kost het betaalde voorschot, of, bij gebrek aan voorschot, 30% van het totale bestelbedrag, vermeerderd met eventueel reeds gemaakte kosten zoals het doorbestellen van Goederen bij de Fabrikant en/of de transportkosten.
  3. Bij op maat bestelde of gepersonaliseerde Goederen, bedraagt deze kost het volledige bestelbedrag, vermeerderd met eventueel reeds gemaakte kosten zoals het doorbestellen van Goederen bij de Fabrikant en/of de transportkosten. Wij behouden ons steeds het recht voor om de uitvoering van de bestelling na te streven.
  4. Indien wij een bestelling eenzijdig annuleren na schriftelijke bevestiging én ontvangst van het voorschot, zijn wij u een annulatievergoeding verschuldigd van 5% van het totale bestelbedrag.

11. Overmacht

  1. Als wij een verbintenis aan u tijdelijk niet kunnen nakomen door overmacht, kunnen wij uitvoering van die verbintenis opschorten tijdens de duur van deze overmacht. Indien de overmacht aanhoudt tijdens een periode van meer dan één (1) maand, of het is bij aanvang reeds duidelijk dat dit het geval is, dan hebben wij het recht om onze overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder verhaal.
  2. Overmacht omvat onvoorziene en onvermijdbare situaties die redelijkerwijs buiten onze controle liggen, zoals ongevallen, machinebreuk, tekort aan vervoer of grondstoffen, brand, extreme weersomstandigheden, pandemieën, stakingen, verkeersbelemmeringen, vertraagde of foutieve levering door derden, zowel bij IMPERMO als bij onze toeleveranciers. In dergelijke gevallen heeft u recht op terugbetaling voor reeds betaalde maar niet-geleverde Goederen.

Afhaling, levering & retour

12. Algemene bepalingen over levering

  1. Op onze website vindt u gedetailleerde informatie over onze leveringsmodaliteiten, tarieven en praktische tips: https://www.impermo.be/nl/content/levering-transport-19.
  2. Bij levering op dezelfde dag volstaat de factuur als bewijs.
  3. Elke installatie, wijziging of ingebruikname van Goederen impliceert uw definitieve en onherroepelijke aanvaarding van deze Goederen.
  4. Als het afgesproken voorschot- of factuurbedrag niet of niet volledig is betaald, behouden wij ons het recht om de afhaling of levering van de Goederen uit te stellen tot algehele betaling is ontvangen. Indien het afgesproken voorschot- of factuurbedrag ook niet betaald wordt binnen een termijn van één (1) maand volgend op de overeengekomen betaaldatum, hebben wij bovendien het recht om de Overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling en met onmiddellijke ingang te beëindigen. Dit zal door ons worden beschouwd als een eenzijdige annulatie door de klant en Artikel 10 is overeenkomstig van toepassing.

13. Levertermijn

  1. Tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk anders overeengekomen via de vermelding “bindende levertermijn”, zijn levertermijnen indicatief en en vormen zij geen essentiële of voorname verbintenis in hoofde van IMPERMO. Overschrijding van een leveringstermijn, door welke oorzaak dan ook, met uitzondering van opzet en/of zware fout in hoofde van IMPERMO of haar hulppersonen, geeft u dan ook geen recht op enige schadevergoeding. Een levertermijn gaat in elk geval pas in nadat u ons alle voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke informatie heeft verstrekt en het overeengekomen voorschot heeft betaald.
  2. Indien u een Klant-Consument bent, leveren wij in ieder geval niet later dan 30 dagen na de overeengekomen richttermijn voor levering. Indien wij daar niet in slagen, en, na schriftelijk verzoek, ook niet leveren binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is, mag u de Overeenkomst beëindigen zonder schadevergoeding.
  3. Indien een besteld Goed niet beschikbaar is (bv. door tussentijdse verkoop of onbeschikbaarheid bij de Fabrikant), stellen wij u zo snel mogelijk op de hoogte voor een passende oplossing of alternatief.

14. Afhaling

  1. Kiest u voor afhaling, dan dient u zelf voor geschikt transport te zorgen. Vanaf het moment dat de Goederen ons verlaten (inco term ex works), bent u verantwoordelijk voor risico’s zoals verlies, diefstal, schade en vandalisme.
  2. Zodra uw Goederen beschikbaar zijn voor afhaling, moeten deze binnen twee weken worden afgehaald, bij gebreke waarvan wij een opslagkost van € 5 per dag kunnen aanrekenen en/of de Goederen op uw kosten kunnen worden teruggezonden naar ons centrale depot. Deze kosten bedragen € 215 (incl. BTW).
  3. Onverminderd §2, indien u zou nalaten om uw Goederen zelfs binnen een termijn van twaalf (12) maanden volgend op de bestelling af te halen, zijn wij niet langer gehouden om deze Goederen voor U te reserveren. Indien het standaard Goederen betreft ontvangt U een aankoopvoucher voor de Aankoop van andere Goederen ter waarde van het door U reeds betaalde bedrag. Indien het maatwerk Goederen betreft, zullen wij genoodzaakt zijn om de Goederen te vernietigen zonder recht op terugbetaling, en onverminderd ons recht op een aanvullende schadevergoeding.

15. Levering aan huis

  1. Kiest u voor levering aan huis, dan bevestigen we vooraf de geschatte levertermijn en eventuele kosten. Na uw goedkeuring voeren we zelf de levering uit of via een door ons gekozen transporteur ,die verantwoordelijkheid draagt vanaf ons magazijn tot aan uw deur.
  2. De levering gebeurt op het door u opgegeven adres en afgesproken tijdstip. Eventuele wijzigingen moeten minstens 48 uur voor levering worden gemeld.
  3. We zijn niet verantwoordelijk voor verkeerde leveringen door incorrecte adresgegevens of bestellingen. Kosten voor een tweede of bijkomende levering zijn voor uw rekening.
  4. Uw verplichtingen:
    • Zorg voor de nodige informatie en medewerking voor een vlotte en veilige levering.
    • Levering aan huis gebeurt enkel wanneer u of een door u aangestelde vertegenwoordiger persoonlijk aanwezig is op moment van de levering;
    • De plaats van levering moet vlot bereikbaar zijn voor de chauffeur;
      • bij “Basic Transport” leveren we aan de rand van het voetpad, op de straat.
      • bij “Kraantransport” leveren we vanop straat op de door u aangegeven vrije plaats (maximaal 5m reikwijdte). We leveren niet op een verdiep, balkon of op schuine oppervlakken.
      • bij “Levering met kooiaap” leveren we op vrije plaats bereikbaar met de kooiaap (vrije doorgang van 3 meter hoog en 3 meter breed).
    • U bent zelf verantwoordelijk voor het vrijhouden van een afzetplaats en om hiervoor eventueel verplichte vergunningen of parkeerverbod borden te plaatsen. U dient de Goederen zelf van de afzetplaats tot in het pand te brengen.
  5. Wachttijden die de normale laad- en lostijd overschrijden, worden in regie aan u gefactureerd aan € 75 (excl. BTW) per uur.

16. Retourzendingen

  1. Verkochte goederen worden niet teruggenomen noch geruild. Enkel plaatsingsgoederen zoals lijm, voegsel, profielen,… kunnen binnen 3 maanden na levering in ongeopende verpakking worden geretourneerd.
  2. Elke retourzending moet vergezeld zijn van een retourdocument (zelf aan te maken via MyIMPERMO.be), een kopie van de factuur of bestelbon, en indien mogelijk, in originele verpakking.
  3. Alle kosten en risico’s voor retourzendingen zijn voor uw rekening, tenzij bij garantieclaims of terugroepacties door de Fabrikant.

Garantie, schade & omruiling

17. Garantie

  1. We hopen natuurlijk steeds dat al onze klanten tevreden zijn. Als u toch klachten zou hebben over onze Goederen of diensten, kan u ons contacteren via de rubriek “Klantendienst” op onze website of via klantendienst@impermo.be. Wij doen er alles aan om de klacht binnen vijf dagen na ontvangst te behandelen.
  2. Conform de consumentenwetgeving hebt u recht op een wettelijke garantie van conformiteit van de goederen, zoals bepaald in de artikelen 1649bis tot 1649nonies en 1701/1 tot 1701/19 van het oud Burgerlijk Wetboek, vanaf de leveringsdatum, geldig gedurende twee jaar na factuurdatum. De factuur geldt als garantiebewijs en moet kunnen voorgelegd worden om aanspraak te kunnen maken op de wettelijke garantieregeling.

18. Schade of foutieve levering

  1. Bij ontvangst dient u elke levering nauwkeurig te controleren en te verifiëren of alle verpakkingen hetzelfde lotnummer hebben om kleurverschillen te voorkomen.
  2. Klachten over beschadigde Goederen, tekorten of foutieve levering dient u zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de twee maanden vanaf de dag waarop u het gebrek heeft vastgesteld aan ons te melden. Klachten over verborgen gebreken moet u indienen binnen twee maanden vanaf de dag waarop u het gebrek heeft vastgesteld. Voor Klant-Ondernemingen bedragen deze termijnen één maand. Indien het product voldoet aan de geldende normen, wordt de klacht als ongegrond beschouwd.
  3. In afwijking van het voorgaande, worden klachten over zichtbare gebreken niet meer in aanmerking genomen na plaatsing of verwerking van de Goederen (bv. voor haarscheurtjes, kromme of bolle tegels, foutjes in oppervlak, tintverschillen).
  4. Goederen dienen enkel gebruikt te worden volgens door ons verstrekte instructies en doeleinden. Gebruik buiten deze instructies en doeleinden sluit elke vorm van garantie uit.
  5. De consument kan de wettelijke garantie niet inroepen voor gebreken die bij de verkoop duidelijk kenbaar waren of waarvan hij op de hoogte werd gebracht. Ook schade door valpartijen, ongelukken, verwaarlozing, gebruik in strijd met doel waarvoor het ontworpen werd, niet-naleving van gebruiks- of plaatsingsinstructies, aanpassingen of wijzigingen aan het artikel, hardhandig gebruik, slecht of onvoldoende onderhoud en elke andere vorm van abnormaal of incorrect gebruik zijn uitgesloten.
  6. Belangrijke aandachtspunten:
    • Vorstvrijheid van geglazuurde keramiek wordt nooit gegarandeerd ;
    • Natuursteen verandert na verloop van tijd van structuur, kleur en oppervlak en vergt specifiek onderhoud;
    • Door Fabrikanten opgegeven graad van slijtvastheid geldt enkel ten titel van inlichting. Bij het aanwenden van vloeren, is het inbouwen van een vloermat aan elke buiteningang verplicht. Zand, stof en haren beperken in aanzienlijke mate de levensduur van de toplaag. Bij vaststelling van onvoldoende onderhoud is iedere verantwoordelijkheid van de verkoper uitgesloten. De glanzende toplaag van sommige goederen kan haar initieel aspect verliezen bij gebruik. Dit verschijnsel wordt als normaal beschouwd en kan geen enkele klacht rechtvaardigen.

Aansprakelijkheid

19. Onze aansprakelijkheid

  1. Onze aansprakelijkheid is beperkt overeenkomstig de hierna volgende bepalingen, zonder dat deze bepalingen evenwel:
    • afbreuk kunnen doen aan dwingende regelgeving;
    • onze overeenkomst kunnen uithollen;
    • onze aansprakelijkheid voor opzet, grove schuld of zware fout, of die van onze aangestelden of lasthebbers, volledig kunnen uitsluiten (een beperking is toegelaten);
    • onze aansprakelijkheid voor het niet-uitvoeren van de essentiële verbintenissen die het voorwerp van onze overeenkomst uitmaken, volledig kunnen uitsluiten, behoudens overmacht (een beperking is toegelaten);
    • onze aansprakelijkheid bij overlijden of lichamelijk letsel kunnen beperken of uitsluiten;
    • onze aansprakelijkheid bij aantasting van het leven of de fysieke integriteit kunnen uitsluiten (een beperking is toegelaten);
  2. De hiernavolgende bepalingen moeten dan ook in die zin gelezen worden.
  3. Onze aansprakelijkheid uit hoofde van onze Overeenkomst is beperkt tot een vergoeding van de schade die het rechtstreeks en voorzienbaar gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in hoofde van IMPERMO.
  4. Wij kunnen verder niet aansprakelijk worden gesteld voor indirecte en/of gevolgschade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gederfde winst, geleden verliezen, opportuniteitskosten, schade door stilstand en/of schade aan andere goederen dan de Goederen.
  5. Onze vergoedingsplicht is bovendien beperkt tot het hoogste van volgende bedragen: het bedrag dat u ons uit hoofde van de Overeenkomst heeft betaald of het bedrag dat onze verzekeringsmaatschappij voor deze schade heeft uitbetaald.
  6. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van enig handelen of nalaten van derden, enig handelen of nalaten in afwijking van geldende aanwijzingen, instructies en/of voorschriften met betrekking tot de Goederen, dan wel enig oneigenlijk gebruik van de Goederen.
  7. Elke aanspraak op schadevergoeding moet op straffe van verval wordt geformuleerd per aangetekend schrijven binnen een termijn van twee maanden volgend op het ogenblik waarop u de schade hebt vastgesteld of redelijkerwijze had moeten vaststellen.
  8. Bij gebrek aan minnelijke regeling, moet elke rechtsvordering het bekomen van schadevergoeding op straffe van verval worden ingesteld bij de bevoegde rechtsmacht binnen een termijn van zes (6) maanden volgend op het tijdstip bedoeld in Artikel 19 §6.

20. Uw aansprakelijkheid

  1. U bent aansprakelijk voor, en vrijwaart ons, voor alle schade die het gevolg is van uw schending van onze Overeenkomst.
  2. U bent aansprakelijk voor, en vrijwaart ons, voor alle schade die het gevolg is van aanspraken door derden vanwege aan u toerekenbare inbreuken op hun rechten. Informeer ons onmiddellijk van elke aanspraak of eis van derden die u ontvangt.

Betalingsvoorwaarden

21. Prijsweergave

  1. Onze prijzen zijn inclusief 21% btw en in euro.

22. Betalingen

  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, vragen wij U om bij elke bestelling een voorschot van 30% van de overeengekomen koopprijs te betalen. Het saldo van de koopprijs wordt betaald binnen een termijn van 90 kalenderdagen volgend op de bestelling, tenzij wij schriftelijk overeenkomen dat het saldo slechts betaald moet worden op het ogenblik van de levering. Een factuur voor het volledige bedrag van de koopprijs zal u ter beschikking worden gesteld op het ogenblik van de levering.
  2. Toegelaten betaalmethoden zijn de volgende:
    • In onze vestigingen: met Visa, Mastercard, Bancontact, American Express, Maestro of cash (tot maximaal € 3.000);
    • Online: Visa, Mastercard, Bancontact, American Express, iDeal, SOFORT Banking of Paypal (met servicekosten);
    • Overschrijving met vermelding van het betalingskenmerk naar ING BE46 3631 0093 7836 (BIC: BBRUBEBB) OF KBC BE85 4536 0842 4106 (BIC: KREDBEBB) OF BNP Paribas Fortis BE55 0015 9582 9044 (BIC: GEBABEBB).
    • Wij aanvaarden geen bankcheques, ecocheques of consumptiecheques
  3. Online betalingen worden via een beveiligde SSL-verbinding verwerkt door betaalprovider “Adyen” die alle betaalgegevens versleutelt. Wij bewaren geen kritische betaalgegevens. Door een online betaling uit te voeren, geeft u onherroepelijke toestemming om het bedrag te verrekenen via de opgegeven betaalmethode. Controleer zelf de correctheid van de betalingen. Mislukte betalingen geven geen recht op uitstel.

23. Vouchers

  1. §1 Voor IMPERMO vouchers geldt:
    • dat ze een beperkte geldigheidsduur hebben die op de bon vermeld is. Na deze datum vervalt de waarde;
    • dat ze slechts eenmaal gebruikt kunnen worden;
    • dat ze enkel op aankoop van Goederen gelden en niet voor diensten of transportkosten;
    • dat ze zijn niet inwisselbaar zijn voor geld;
    • dat de waarde van de voucher verrekend wordt bij afronding van het (online)bestelproces of met het openstaande factuursaldo.

24. Insolventie

  1. U moet ons onmiddellijk verwittigen als u uw betalingsverplichting niet kan respecteren of in geval van schuldbemiddeling.
  2. Bij twijfel over solvabiliteit of bedrijfscontinuïteit, en bij laattijdige betalingen, behouden we ons het recht voor om een hoger of extra voorschot of contante betaling voor de totale koopsom te eisen.
  3. Elke veranderingen zoals onvermogen, ontbinding of vennootschapswijziging, concordaat, faling, achterstallige betaling, wettigt ons om waarborgen te eisen of de koop al dan niet gedeeltelijk op te schorten of te vernietigen. De waarde van reeds geleverde Goederen wordt dan onmiddellijk opeisbaar zonder afstand te doen van schadevergoedingen en intresten, die ons van rechtswege toekomen worden.

25. Laattijdige betaling & factuurinvordering

  1. Indien de Klant-Onderneming in gebreke blijft om de koopprijs geheel of gedeeltelijk te betalen op het overeengekomen tijdstip, zijn wij van rechtswege, en zonder voorafgaande ingebrekestelling, gerechtigd op een verwijlinterest, van dag tot dag berekend op de openstaande schuld, aan de bijzondere wettelijke interestvoet (wet van 2 augustus 2002), evenals op een schadeloosstelling voor invorderingskosten, forfaitair begroot op 10% van de totale koopprijs, met een minimum van € 75 per factuur.
  2. Indien de Klant-Consument in gebreke blijft om de koopprijs geheel of gedeeltelijk te betalen op het overeengekomen tijdstip, en evenmin overgaat tot het betalen van deze schuld na het verstrijken van een herinneringstermijn van ten minste veertien kalenderdagen die ingaat hetzij, op de derde werkdag na verzending van een herinnering per brief hetzij, op de kalenderdag die volgt op de verzending van een herinnering langs elektronische weg, is de Klant-consument de volgende vergoedingen verschuldigd:
    1. Een verwijlintrest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten beoogd in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze verwijlinterest begint te lopen vanaf van het verstrijken van de hoger vermelde herinneringstermijn.
    2. Een schadevergoeding waarvan het bedrag overeenkomt met:
      1. € 20 als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan € 150 is;
      2. € 30 vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 150,01 en € 500 als het verschuldigde saldo tussen € 150,01 en € 500 is;
      3. € 65 vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven € 500,01 met een maximum van € 2.000 als het verschuldigde saldo hoger dan € 500 is.
  3. Een vergoeding voor de rappelkosten (€ 7,50) en de reële portokosten voor het verzenden van herinneringen. Er worden evenwel geen kosten aangerekend voor de eerste herinnering bij niet-betaling van drie vervaldagen per kalenderjaar.
  4. Bij meerdere openstaande schuld, worden betalingen aangerekend op de oudste openstaande schuld, en dit eerst op de interesten en de kosten, en vervolgens op de hoofdsom.

26. Terugbetalingen & Wederkerigheidsbeding

  1. Indien u recht heeft op terugbetaling, gebeurt dit met hetzelfde betaalmiddel als de oorspronkelijke transactie, tenzij anders overeengekomen.
  2. Terugbetalingen worden zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 30 dagen, uitgevoerd zonder bijkomende kosten.
  3. Indien wij een terugbetaling aan u verschuldigd zijn, en wij zijn het tijdstip overeengekomen waarop deze terugbetaling uiterlijk dient plaats te vinden, zijn wij bij overschrijding van dat tijdstip, en vanaf schriftelijk aanmaning, een interest aan u verschuldigd, gelijk aan de wettelijke interest (Wet 05/05/1865).

Intellectuele eigendom

27. Intellectuele eigendom

  1. Alle door ons gemaakte intellectuele werken blijven onze eigendom. U mag deze niet verspreiden, kopiëren, openbaar maken of gebruiken zonder onze toestemming.

28. Informatie van derden

  1. Delen we informatie van derden, dan is dat altijd indicatief zonder garantie op inhoudelijke correctheid. Raadpleeg zelf bevoegde instanties voor verificatie.

Privacy, website & cookies

29. Persoonsgegevens

  1. Wij verzamelen en verwerken uw persoonsgegevens voor de uitvoering van de Overeenkomst, zoals de verwerking van bestellingen, behandeling van klachten, factuurinvordering, promotionele en/of informatieve communicatie, klantenbeheer, boekhouding en direct marketingactiviteiten in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Belgische wetgeving. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang.
  2. Uw persoonsgegevens worden als vertrouwelijk behandeld en niet doorgegeven, verhuurd of verkocht aan derden zonder uw toestemming. We bewaren uw gegevens niet langer dan noodzakelijk.
  3. U heeft recht op inzage en correctie van uw persoonsgegevens, om informatie over ons privacy beleid op te vragen en om u kosteloos te verzetten tegen het gebruik van uw gegevens voor direct marketing. Stuur hiervoor een schriftelijk verzoek met een geldig identiteitsbewijs.
  4. Meer informatie over ons Privacy beleid vindt u op https://www.impermo.be/nl/content/privacy-92 of u kan een kopie aanvragen bij onze Klantendienst.

30. Beeldmateriaal

  1. Ter bescherming van de privacy van onze medewerkers, klanten en leveranciers mag u geen (video-) beelden maken, bewaren of openbaar maken in onze vestigingen zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming én van de personen die zichtbaar zouden zijn op de beelden.

31. Website

  1. We onderhouden en beveiligen onze Website naar best vermogen. Wij zijn niet U aansprakelijk voor kennelijke fouten, technische storingen of onbedoelde verspreiding van malware of virussen.
  2. Het gebruik van externe applicaties of hyperlinks is nop eigen risico. Deze kunnen andere gebruikersvoorwaarden, cookies en databeheer toepassen dan IMPERMO.

32. Cookie Policy

  1. Onze Website gebruikt cookies om uw bezoek en het gebruik van e-shop en MyIMPERMO.be toepassingen te faciliteren. Deze cookies bevatten geen persoonlijke informatie. U kan het gebruik van cookies uitschakelen in uw browser.
  2. Meer informatie over ons Cookiebeleid kan u raadplegen op https://www.impermo.be/nl/content/cookies-66 of u kan een kopie aanvragen bij onze Klantendienst.

Overige bepalingen

33. Geschillen en toepasselijk recht

  1. Het Belgisch recht is van toepassing.
  2. Alle geschillen met betrekking tot de totstandkoming, uitvoering en interpretatie van de Overeenkomst vallen uitsluitend onder de bevoegdheid van: a) In geval van een Klant-Consument, de rechtbanken aangewezen door artikel 624, 1°, 2° en 4° Ger. W. en b) In geval van een Klant-Onderneming, de Rechtbanken van de plaats van de zetel van IMPERMO.

34. Nietigheid

  1. Indien een (deel)bepaling van onze Overeenkomst nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige (deel)bepalingen van onze Overeenkomst onverminderd van kracht blijven. Partijen verzoeken de bevoegde rechtsmacht om de gecontesteerde (deel)bepaling te wijzigen door een geldige (deel)bepaling die zo dicht als mogelijk aanleunt bij de inhoud, geest en bedoeling van de gecontesteerde (deel)bepaling.

35. Elektronisch contacteren

  1. U aanvaardt dat een gekwalificeerde, geavanceerde en/of gewone elektronische handtekening (Verordening (EU) Nr. 910/2014), een e-mail of Whatsapp, en een scan van een ondertekend contractdocument, dezelfde bewijswaarde heeft als een ondertekend geschrift, zelfs indien het niet is opgesteld in zoveel originelen als er partijen zijn.

Modelformulier herroeping

Bij het uitoefenen van het herroepingsrecht, dient u dit binnen de 14 dagen te melden via het modelformulier voor herroeping.