Veelgestelde vragen algemeen


Hoeveel vestigingen heeft Impermo?

Impermo heeft toonzalen in Sint-Truiden, Antwerpen, Wetteren, Oostende, Geel, Sint-Pieters-Leeuw en Kortrijk. In Hasselt en Waregem zijn er 2 outlet stores.

Hoe kan Impermo zulke scherpe tarieven aanbieden?

Impermo heeft een unieke aanpak: door onze rechtstreekse contacten met streng geselecteerde fabrikanten over de hele wereld, kunnen wij onze tegels daar laten produceren volgens onze specificaties en kwaliteitseisen. Van de fabriek komen de tegels rechtstreeks bij u, onze klant. Zo worden verschillende kostenposten geschrapt of sterk verminderd. Bovendien bestelt Impermo in grote volumes, wat de prijs nog meer drukt. Zo geniet u als klant van de beste tarieven op de markt voor tegels en natuursteen van hoge kwaliteit. 

Hoe kunnen we ons vergewissen van de kwaliteit van de tegels en de natuursteen?

Impermo draagt kwaliteit en transparante communicatie hoog in het vaandel. U kunt de kwaliteit van de tegels steeds checken op de verpakking: daarop staat de classificatie steeds uitdrukkelijk vermeld.
Ons huismerk Tilestone biedt u de garantie van top-kwaliteit aan een scherp tarief: de collectie omvat enkel tegels die speciaal voor Impermo geproduceerd worden volgens onze strenge kwaliteitseisen. Regelmatige kwaliteitscontroles bij onze fabrikanten en bij Impermo zelf zorgen voor een consistente productie. 
Onze natuursteen wordt door ons streng geselecteerd bij steengroeves met wie we een lange, persoonlijke relatie hebben opgebouwd. Het CE kwaliteitslabel biedt u nog extra gemoedsrust!

Hoe zit het met de garantie?

Alle materialen vallen onder de gebruikelijke fabrieksgaranties. Breuk? Geen nood, contacteer onze klantendienst om een omruiling in de vestiging naar keuze in te plannen. Houd wel rekening met een breuktolerantie van 2%. Indien een tegel een zichtbaar gebrek vertoont mag u hem in geen geval plaatsen en dient u Impermo onmiddellijk te contacteren. Wij sturen dan een specialist ter plaatse. In dergelijk geval nemen wij de tegels onmiddellijk terug en ruilen wij om voor 100% foutloze exemplaren. Zie ook de algemene en bijzondere voorwaarden voor meer info.


Ik vind alle info op jullie website. Waarom zou ik me verplaatsen naar een van de toonzalen?

Het bezoek aan onze toonzalen loont absoluut de moeite! (al zeggen we het zelf)! 
Bij ons geen simpele rekken met tegels: in onze toonzalen staan tal van sfeerboxen waardoor je veel inspiratie krijgt voor je renovatie of bouwproject.  De toonzalen zijn mooi en gezellig om in rond te wandelen en je word vriendelijk onthaald door onze enthousiaste medewerkers. Zij hebben een luisterend oor en zijn perfect op de hoogte van de laatste trends en tendensen. Zij adviseren u graag over de tegel of natuursteen die bij uw levensstijl past!

Hoe gebeurt de betaling?

Je betaalt een voorschot op het moment dat je de bestelling plaatst. Van zodra je de definitieve datum voor levering of afhaling inplant (ten laatste 4 werkdagen voor je de goederen nodig hebt), vraagt Impermo de volledige betaling te voldoen via overschrijving.


Levert Impermo in Nederland? Wat zijn eventueel de leveringskosten?

Ja, leveringen in Nederland gebeuren elke werkdag tussen 7u en 18u. De leveringskost is afhankelijk van het aantal pallets (geldt voor alle leveringen in Benelux): € 45 voor het eerste pallet, € 40 voor het tweede pallet en € 35 voor het derde en de volgende pallets.


Wat moet ik precies doen bij het eerste onderhoud van mijn nieuwe vloer
?

Minstens een week na het voegen moet de vloer (enkel de eerste keer) gepoetst worden met een vuiloplosser (natuursteen) of een cementsluierverwijderaar (keramische tegels), ook wanneer je geen sluier of voegresten ziet. Cementdeeltjes zijn microscopisch klein en zetten zich vast indien ze in contact komen met water. Je mag dus in geen geval je vloer poetsen met zuiver water, dat zou het verdere onderhoud kunnen bemoeilijken.

Zijn er extra voorwaarden voor vloerders, aannemers, projectbouwers, appartementen, ... ?

Impermo werkt intensief samen met verschillende bouwfirma's. Ieder project wordt in detail en op maat besproken. Voor grote projecten als appartementen contacteer je de projectverantwoordelijke van Impermo, Catharina Cajot, via catharina@impermo.be


Doet Impermo bovenop de lage prijzen nog iets extra wanneer ik vloeren en wanden voor de volledige woning aankoop?

Bij een offerte voor een volledige woning wordt gekeken of er - bovenop de scherpe nettoprijzen - nog extra korting kan gegeven worden op materialen die u aankoopt.

Waarom zijn in de toonzaal bepaalde prijzen aangegeven in rood en anderen in wit?

De rode prijzen zijn stockartikelen die voorradig zijn in ons magazijn en die beschikbaar zijn binnen 2 à 3 werkdagen. De witte prijzen zijn artkelen die we moeten bestellen bij onze leveranciers, waarop je dus even moet wachten.


Ik zie graag natuursteen maar hoor zoveel negatieve opmerkingen. Hoe zit dat nu eigenlijk?

Een natuursteen vergt over het algemeen steeds wat meer aandacht dan een keramische tegel. Toch is het negatieve beeld van een natuursteen meestal overdreven. Afhankelijk van het type steen bieden we een gespecialiseerde onderhouds- en plaatsingsfiche. Er zijn schitterende professionele onderhoudsproducten beschikbaar die ervoor zorgen dat uw vloer goed beschermd en makkelijk te onderhouden is. Wanneer u er toch in slaagt om een vlekje te maken helpen we u graag dat weer snel te verwijderen op basis van een uitgebreide en efficiënte vlekkengids.


Krast en vlekt natuursteen erg?

Natuursteen is de noemer van alles wat de natuur aan steen te bieden heeft. Er bestaan zeer veel verschillende soorten die ieder hun specifieke eigenschappen hebben. Kalkstenen hebben de gewoonte gevoeliger te zijn en worden dan ook extra beschermd. Door gebruik te maken van het grote aanbod in onderhoudsproducten kan je je natuursteen zo goed mogelijk beschermen.

Stuurt Impermo stalen - monsters op aanvraag?

Na een bezoek in onze toonzalen kan je een staal van voorraadtegels tegen een kleine vergoeding van 5€ bestellen. Enkele dagen later (woensdag/zaterdag) kan het staal opgehaald worden in het afhaalpunt van je vestiging. Bij eventuele latere bestelling, zal deze vergoeding in mindering gebracht worden op uw order. Het staal hoeft niet terug gegeven te worden.

Moet ik per volle verpakkingen kopen?

Bestellingen gebeuren per volle doos, zo is de kans op beschadigingen gering. 


Zijn tegels zwaar? Kan ik zelf afhalen?

De gemiddelde tegel van 1cm dikte weegt ongeveer 28 Kg per m². Afhankelijk van het type auto kan u ongeveer 15m² tegels laden. Afhalen in 2-3 ritten is ook mogelijk. Een aanhangwagen is altijd handiger. We plaatsen het pallet met de heftruck in de aanhangwagen indien het laadvermogen dat toelaat.

Hoeveel mensen werken er bij Impermo?

Een team van een 85-tal enthousiaste medewerkers staat tot uw dienst.


Hoe kan ik genieten van het verlaagde BTW tarief van 6%?

In België is een verlaagd BTW-tarief van toepassing onder bepaalde voorwaarden bij een bestaande woning. Details kunt u vinden op de officiële site belgium.be Het komt er op neer dat enkel een erkend aannemer of vloerder kan factureren aan het verlaagde BTW-tarief bij renovatie van woningen ouder dan 10 jaar. U komt in dat geval met uw plaatser overeen dat hij de tegels aankoopt aan 21% en u doorfactureert aan 6%. Bij zelf plaatsing is het verlaagde BTW-tarief nooit van toepassing.

Hoeveel bedraagt het normale BTW tarief in België?

21%. Al onze aangeduide prijzen zijn inclusief 21%, zowel in de toonzaal als op de website.


Kan ik in het buitenland een recuperatie van BTW doen indien ik een BTW nummer heb?

Indien er via een officieel transportdocument kan aangetoond worden dat de goederen de grens over zijn (CMR vrachtbrief) en er een geldig btw nummer kan voorgelegd worden is er geen btw van toepassing voor export binnen de EU.


Hoe lang is de levertermijn na bestelling?

De meeste goederen zijn meteen uit voorraad leverbaar. Dit wil zeggen dat je elk voorraadartikel binnen 3 à 4 werkdagen thuis kan laten leveren of kan afhalen in een vestiging naar keuze.
Indien een artikel niet op stock is, is een termijn van 3 weken gebruikelijk.

Ik ben geïnteresseerd in een promo maar heb die niet meteen nodig, kan ik al reserveren?

Een order kan na betaling van een voorschot van 21% gratis gestockeerd worden voor een periode van 3 maanden. Daarna kan de bestelling nog gratis veilig in bewaring blijven in ons centraal distributiemagazijn, maar moet het restsaldo betaald worden. De maximum stockageperiode is tot 1 jaar na besteldatum.


Hoe worden tegels geleverd?

Je bent aanwezig op het gekozen moment van levering. De chauffeur laadt de goederen uit. Deze worden op de straat aan de stoeprand geleverd met behulp van een transpallet.


Hoeveel bedraagt een voorschot - aanbetaling?

21% bij het plaatsen van een order. Het restsaldo wordt betaald bij definitieve inplanning van de levering of afhaling. Bij stockage langer dan 3 maanden, wordt na 3 maanden gevraagd om het restsaldo te betalen.


Wat met gebroken tegels?

Een klein aantal tegels kunnen ondanks alle voorzorgen beschadigd of gebroken zijn. Heb je meer dan 2% breuk? Contacteer dan onze klantendienst. Zij plannen met plezier een omruiling in een vestiging naar jouw keuze.
Impermo tracht steeds dezelfde tonaliteit (kleur) en kaliber (maatvastheid) te kunnen naleveren indien de klant die kan meedelen. Deze info is terug te vinden op de verpakking van de tegels.

Plaatst Impermo tegels?

Wij hebben geen eigen plaatsingsdient, maar kunnen u wel alle benodigde plaatstingsmaterialen voorzien (vb lijm, voegmiddel, lijmkam, etc). Onze medewerkers volgens voortdurend bijscholing zodat zij op de hoogte zijn van de allerlaatste plaatsingstechnieken. Voor de praktische realisatie verwijzen wij echter naar de vakman. Je kan beroep doen op de erkende plaatsers waar we frequent mee samenwerken. Klik hier voor een overzicht van onze partner-plaatsers.


Hoe meet ik de oppervlakte van mijn woning?

Het is gebruikelijk dat de architect u een gedetailleerde meetstaat bezorgt. Hierop staat per kamer hoeveel m² tegels en lopende meter plinten je nodig hebt. Deze maten zijn meestal de strikt wiskundige nettomaten zonder rekening te houden met snijverlies. Indien je zelf aan de slag gaat reken je voor de benodigde m² tegels per kamer de lengte x de breedte in meters uitgedrukt. Hou voor de plinten rekening met de omtrek van de ruimte. Breng de breedtes van de deuren, de ramen die tot de vloer gaan en eventuele kasten in mindering. 


Hoeveel snijverlies (afval) moet ik bijrekenen?

Je rekent afhankelijk van de grootte van de tegel volgende snijverliezen:

- mozaïeken : 5%
- 30*30 : 5%
- 45*45: 7%
- 60*60 : 9%
- 60*60 : 11% of meer

Voor ruimtes kleiner dan 4x4m reken je 5% extra snijverlies op bovengenoemde percentages. Ook wanneer je in ruitverband plaatst, reken je deze 5% extra.


Heb ik meer tegels nodig wanneer ik een legpatroon wil plaatsen?

Dan reken je 7 à 10% snijverlies. 

Waar moet ik op letten wanneer ik wil plaatsen op een vloerverwarming?

Over het algemeen zijn haast alle materialen goed geschikt voor plaatsing op een vloerverwarming mits er gelet wordt op een aantal punten. De voorkeur gaat in elk geval uit naar een plaatsing op een chape (cementgebonden dekvloer) De verwarmingsbuizen zitten best een 4-5 cm onder het oppervlak. Bij tegels of natuursteen is het zeer belangrijk dat de hechting gebeurt met een hoogperformante flex kleefmortel. Meer info vindt u onder de rubriek plaatsing of wanneer u klikt op het logo van Weber Broutin. Voegen worden met een flex voegmortel afgewerkt. Bij het voegen blijft de laatste voeg die aansluit tegen de wand open om de werking te kunnen garanderen. De plint sluit deze kier. De chapeband tegen de muren mag pas na het voegen verwijderd worden. Bij grote oppervlaktes worden fijne discrete uitzetvoegen gebruikt in de kleur van het voegsel. De vloerverwarming moet minstens twee dagen uitgeschakeld zijn voor de plaatsing. De dekvloer moet minstens 3 weken liggen voor de plaatsing.


Kan parket op vloerverwarming?

Voordat je begint aan de plaatsing van je parket, laat je het hout best wennen aan de temperatuur en luchtvochtigheid van de ruimte waar het zal komen te liggen. Ook dien je, alvorens de plaatsing aan te vatten, het WTCB of fabrikant eigen opstartprotocol voor de chape te respecteren. Het restvochtgehalte in in de chape is max. 2% CM. 
Drie tot zeven dagen na de plaatsing dient de temperatuur van het water weer in stappen van 5°C opgevoerd te worden tot de gewenste gebruikstemperatuur.
Meer informatie vind je in de blog.


Kan ik tegels plaatsen op mijn bestaande vloerbekleding in tegels of verwijderd vasttapijt?

Ja, u gebruikt hiervoor een hoogperformante flex kleefmortel. Bij gladde geglazuurde tegels is een primer aan te raden. Gedetailleerde info vindt u onder de rubriek plaatsing.


Hoe boor ik een gat /gaatje in een tegel?

Voor het monteren van beugels, douchestangen, wc-rolhouders en dergelijke moet voor zowel voor volkeramische als voor geglazuurde tegels een glasboor gebruikt worden. Meestal 6 of 8mm. Het is een boortje in de vorm van een kleine speer. Wanneer u zich ervan kan verzekeren dat er geen risico is voor een elektrische schok is het afkoelen van de boor met stromend water een goed hulpmiddel tegen het bot worden van de boorkop. Soms kunnen er slechts twee gaten gemaakt worden met één boortje. Dit is normaal.

Laat de boor traag draaien door bvb op een schroefboormachine een laag toerental te kiezen. De aanzet is soms moeilijk wanneer de tegel of glazuur te glad is. Om dit op te lossen neemt u het boortje van de boormachine en slaat een klein gaatje in de toplaag van de tegel met het boortje alsof het een beiteltje was.
Voor het uithalen van grote stukken zijn er verschillende technieken. Wanneer de opening grenst aan de zijkant van de tegel is het aan te raden tientallen reepjes te snijden met een (watergekoelde) diamantzaag vanuit de zijkant, deze vervolgens weg te tikken met een hamertje en de onzuivere kant langs de zaag te laten glijden.

Wanneer het gat in het midden van de tegel valt is de makkelijkste manier een klok te gebruiken voor keramische tegels. Wanneer dit niet lukt vanwege de hardheid van de tegel, of de vorm van het gewenste gat, moet men het gat ook tekenen op de rug van de tegel en van daaruit met een kleine slijpschijf snedes maken. De snedes in de rug zijn breder dan de grootte van het gat aan de voorkant vanwege de dikte van de tegel. Controleer dikwijls of je niet te diep zaagt. Let erop dat de tegel door deze laatste techniek veel breekbaarder wordt bij het manipuleren. Eénmaal geplaatst is er geen risico meer.

Zijn de prijzen inclusief BTW?

Al onze prijzen, zowel op de webshop als in de toonzalen, zijn inclusief 21% BTW.

 
Hoe weet ik of een artikel op voorraad is?

Dit staat op de webshop aangegeven per product. De rode prijzen zijn stockartikelen die voorradig zijn in ons magazijn en die beschikbaar zijn binnen 3 à 4 werkdagen. De witte prijzen zijn artikelen die we moeten bestellen bij onze leveranciers, waarop je dus even moet wachten.


Het artikel dat ik wil kopen is niet op voorraad. Kan ik het toch bestellen?

Artikelen die niet op voorraad zijn, kan je niet bestellen via de webshop. Kom dan langs in één van onze toonzalen waar een toonzaalmedewerker je met plezier zal verder helpen. 

 
Hoe weet ik hoeveel lijm ik moet bestellen?

Bij de lijmen vind je een indicatie van de hoeveelheid lijm die je nodig hebt per m2. Dit is afhankelijk van de benodigde lijmkam. Welke lijmkam je nodig hebt voor de plaatsing van jouw tegel, vind je terug op de webshop bij de toebehoren van deze specifieke tegel.

 
Wat als ik graag technische informatie wil over een product?

Bij de meeste vloeren vind je een technische fiche met uitleg over de plaatsing en onderhoud van deze specifieke vloer.

Hoe plaats ik een bestelling?

Heb je nog geen offerte? Kom langs in één van onze sfeervolle toonzalen om persoonlijk begeleid te worden door één van onze toonzaaladviseurs of plaats je bestelling snel en gemakkelijk via de webshop.

Heb je al een offerte opgevraagd? Op My Impermo bevestig je makkelijk en snel het aantal artikelen dat je wil bestellen. Je kan ook zelf in een paar muisklikken de betaling en levering van je goederen regelen.

 
Hoeveel bedragen de kosten voor de levering van mijn bestelling?

De kostprijs voor leveringen in Benelux is afhankelijk van het aantal pallets: € 45 voor het eerste pallet, € 40 voor het tweede pallet en € 35 voor het derde en de volgende pallets.

 
Kan ik een bestelling wijzigen wanneer ik mij bedenk?

De bestelling van een voorraadartikel wijzig je makkelijk via My Impermo zolang je het hele bedrag niet betaald hebt en je de definitieve levering of afhaling niet ingepland hebt. Een artikel dat we speciaal bij jou besteld hebben bij onze leverancier kan niet meer aangepast worden.

 
Welke betaalmogelijkheden zijn er?

De betaling gebeurt online via My impermo.

 
Mijn artikelen zijn geleverd, maar mijn bestelling bevat beschadigingen. Wat doe ik nu?

Contacteer onze klantendienst op klantendienst@impermo.be. Zij doen al het nodige om dit zo snel mogelijk op te lossen!

 
Ik wil graag artikelen bijbestellen. Hoe doe ik dat?

Via My Impermo kan je makkelijk en snel voorraadartikelen bijbestellen, betalen en de levering of afhaling inplannen. Wens je een bijbestelling van een speciaal voor jou besteld artikel? Neem contact op met jouw persoonlijke toonzaaladviseur.

 
Ik wil graag artikelen retourneren. Hoe doe ik dat?

Voor bestellingen geplaatst in één van onze showrooms:
Retours van plaatsingsmaterialen zoals lijm, voegsel, profielen,… is mogelijk per stuk binnen 30 dagen na levering van je bestelling en in ongeopende verpakkingen. Als je je levering in een pakket ontvangen hebt, duid je via My Impermo makkelijk en snel je retourartikelen aan. Zorg er wel voor dat de verpakkingen nog niet geopend zijn. Daarna breng je het pakket op woensdag op zaterdag terug in een afhaalpunt van jouw keuze. Binnen de maand krijg je het aankoopbedrag terugbetaald.

Voor bestellingen geplaatst via de webshop:
Materialen besteld via de Impermo-webshop kunnen binnen 14 dagen geretourneerd worden. In dat geval bel je even naar onze klantendienst (011/681026). Wij regelen de ophaling van de goederen via onze transporteur. We vragen wel om het pallet goed in te pakken en aan de stoeprand te zetten. De kosten voor ophaling zijn € 45 voor het eerste pallet, € 40 voor het tweede pallet en € 35 voor het derde en de volgende pallets. Deze kosten en een eenmalige administratieve kost van € 25 wordt afgehouden bij terugbetaling. Opgelet! Als je een bestelling wil retourneren, vragen we om de volledige bestelling terug te sturen. 

 
Mijn vraag staat niet in de bovenstaande lijst, wat doe ik nu?

Stuur je vraag naar klantendienst@impermo.be of chat live met onze klantendienst op onze website. Zij helpen je graag verder!